Ökade kundbasen med 1011% på fyra månader
Positiv strömchock från det elbolaget Vibb i Norge
Hur vi använde en helhetlig marknadsföringsstrategi så att Vibb blev et känd elbolagÄven i en tuff bransch är tillväxt möjlig
Vibb är en utmanare inom elbranschen i Norge. Det är en tuff bransch, där kunder är lojala till sina leverantörer och där det finns kända företag med stora budgetar och aggressiva försäljningsmetoder. Här krävdes mer än bara Facebook, Instagram och Google.
Utmaning
Innan kampanjen var kundantalet stabilt. För att få uppmärksamhet i en tuff marknad var Vibb tvungen att skilja sig från konkurrenterna.
Vi måste vara synliga när kunder tänker på el eller överväger att byta.
Budskapet om att Vibb har 0 öre påslag och 0 kr månadsavgift kunde lätt ha drunknat i mängden. Vibb måste gå från “Generiskt elbolag” till “Att sprida goda vibbar” med en kampan j som sticker ut.
Lösning
Konceptet “Positivt Strömchock” skapades i samarbete med reklambyrån Yellow Banana och Rising Bear för att spela på “strömchock” som hade populariserats genom media. Nu skulle vi skapa ett positivt “strömchock”.
Lösningen blev en kampanj med en mycket bred mediamix. Vi utnyttjade teknologin och optimerade användningen av data. Kunder skulle få en sömlös upplevelse där vi guidade kunden mot att välja Vibb som elleverantör.
Resultat
1011%
Ökning i kunder
14 Mkr
Visningar
4,5 Mkr
Räckvidd
På under 4 månader
Kundens egna ord:
" Vi är mycket nöjda med resultaten från kampanjen. Huvudmålet var kundtillväxt, samtidigt som Vibb skulle bli känt som ett nytt och annorlunda elbolag. Med ett tydligt och klart budskap, spritt i ett stort antal medier, har Vibb lyckats ta en unik position på marknaden och locka nya kunder. Kundtillväxten har ökat i takt med optimeringen av kampanjen, vi ser fler och fler prata om Vibb i sociala medier och detta har i lett till en kraftig ökning av antalet rekommendationer."
Julie Rokke Jagland
Marknadschef, Vibb
Admirate fortsätter att generera imponerande resultat för Vibb och ser fram emot att bidra till Vibbs tillväxt som ett ännu större energibolag.